Oficjalne forum ENDURO TROPHY
E-bike wątek ogólny - Wersja do druku

+- Oficjalne forum ENDURO TROPHY (http://endurotrophy.pl/forum)
+-- Dział: Sprzęt (/forumdisplay.php?fid=9)
+--- Dział: Rowery/ramy (/forumdisplay.php?fid=25)
+--- Wątek: E-bike wątek ogólny (/showthread.php?tid=8344)

Strony: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35


E-bike wątek ogólny - votec - 09-02-2016 21:05

Jako że od jakiegoś czasu wydolność organizmu spadła, postanowiłemzainwestować posiadam e-bike postanowiłem założyć ten wątek by w skrócie opisać co aktualnie można zamontować na/w rower.
Zacznijmy od teorii: by legalnie poruszać się po drogach rower może mieć zamontowany silnik o mocy 250W oraz generować max prędkość 25km/h, może działać tylko podczas pedałowania, nie wolno stosować typowej manetki obrotowej znanej z motocykli. Na szczęście nasi stróże prawa na razie nie interesują się takimi rowerami
W ogromnym skrócie można stwierdzić iż napięcie zasilania odpowiada max. prędkości, czyli silnik zasilany napięciem 24V generuje max prędkość 25km/h na płaskim itd ( oczywiście ogromne znaczenie ma tu średnica koła, zastosowane ogumienie i ciężar zestawu rower+rowerzysta)

Silniki dzielimy w zasadzie na dwie grupy:
- silniki szczotkowe,których zaletą jest cena oraz brak konieczności stosowania regulatora. Wady to szczotki które się zużywają, oraz "wydajność silnika". Silniki takie zasilane są dwoma żyłami
- silniki bezszczotkowe zaletą takiego silnika to przede wszystkim moc i trwałość, wady to konieczność stosowania regulatora, oraz wyższa cena. Silnik zasilany trzema przewodami

Montowanie silnika na rowerze:
w zasadzie są trzy możliwości montażu silnika w rowerze:
- silnik w przednim kole (w piaście lub rolka na oponę) taki zestaw używany jest głównie w tanich rowerach miejskich, nie pozwala na osiągnięcie dużych prędkości, oraz na podjazdy, przy których taki silnik się mocno grzeje
Najczęściej moc takiego silnika to 250-350W
[Obrazek: zestaw-do-konwersji-siln_711.jpg]

-silnik montowany w tylnym kole
tutaj pojawia się dość dużo opcji, są piasty na kasetę, jest możliwość montażu hamulca tarczowego, na tego typu konstrukcjach można osągnąć już prędkości nawet ponad 100km/h. Ale nic nie ma za darmo mocna piasta to waga 9-12kg, często pojawia się problem ze szprychami, w szybkich e-bike'ach często stosuje się obręcze, szprych i opony dedykowane do motorów. Jest też problem z montażem w ramach z mocowaniem pod oś stałą. Ze względu na spory ciężar oraz ograniczoną możliwość podjeżdzania stromych odcinków tego typu konstrukcje najlepiej sprawdzą się na polnych drogach i nie wymagających technicznie odcinkach "terenowych"
Najmocniejsze konstrukcje posiadają silniki o mocy nawet 10kW
[Obrazek: nine-continent-rh2806-10x6-tyl.jpg]
najbardziej znaną konstrukcją jest stealth bomber, oraz klony tej konstrukcji produkowane nawet w Polsce czy Ukrainie (koszt takiej ramy ok 600$)
[Obrazek: Stealth-Bomber-Electric-Bike-2.jpg]
silnik montowany w ramie
Co prawda silnik zamontowany poza kołami nie pozwala na osiągnięcie zawrotnych prędkości ale tego typu konstrukcje dość dobrze sprawdzają się w trudnym terenie, nie wspominając o podjazdach. W zasadzie to trakcja tylnego koła ogranicza możliwości podjazdowe roweru.
Dzięki takim firmom jak
KTM, HAI-BIKE TREK i wielu innym możemy za kosmiczne pieniądze stać się posiadaczem gotowego e-bike'a którym możemy się zapuścić w jakiś ambitniejszy teren. W rowerach tych montowane są zalegalizowane silniki BOSCH, YAMAHA, PANASONIC itp
[Obrazek: images?q=tbn:ANd9GcRmeK7fUOa6qdBzpKSJbvm...ICSdAkqhD8]
zalety:nie trzeba kombinować, kupujemy gotowy zestaw
wady: cena, moc, zasięg, max prędkość, ograniczony wybór ram

Chyba najbardziej znaną tego typu konstrukcją jest EGO KIT
[Obrazek: ego-kit.jpg?w=960]
Zestaw EGO to koszt min.2500€, w zamian dostajemy mocny zestaw markowych produktów, które moim zdaniem nie są warte tej ceny. Na szczęście w CHRL można nabyć podobne zestawy za dużo mniejsze pieniądze.
kolejnym znanym dodatkowym napędem jest silnik montowany w rurze podsiodłowej.
[Obrazek: kurbel_mit_motor_gradient_gro.jpg]
Ze względu na długość silnika trudno upchać taki silnik w rowerze enduro, dodatkowo silnik ten generuje niewielką moc a cena podobna do zestawu EGO
Na końcu wspomnę o zestawie, w który Sam zainwestowałem, jest to zestaw montowany w miejsce suportu
https://goo.gl/photos/dqYqHNeS2KJP3QHx7
ceny zaczynają się od 200$, Ja kupiłem prawie najmocniejszy zestaw 48V 750W za ok 500$+vat,cło oraz pakiet zasilający+ładowarka
Na takim zestawie V max to 50-60km/h, dystans dla pakietu Li-po 12s 10000mAh to ok 25-30km lub 1500m przewyższenia. Dodatkowa masa silnika to jakieś 3200g, pakiet zasilający to ok 2,5-3,2kg, które wożę w plecaku
wadą takiego zestawu to duże zużycie napędu, duża zębatka na korbie min 42T więc bez zasilania wiele nie podjedziemy. Na tej konstrukcji zrobiłem już ponad 1000km, zajechałem dwa zestawy łańcuch+kaseta.


RE: E-bike wątek ogólny - momank - 09-02-2016 21:40

Dwa łańcuchy i kaseta na 1000 km ? Droga impreza w eksploatacji.


RE: E-bike wątek ogólny - votec - 09-02-2016 22:04

W zasadzie chodzi o najmniejszą koronkę + tani łańcuch


RE: E-bike wątek ogólny - razor - 10-02-2016 11:38

to jeszcze pomysly jak zniesc limit 25km/h (oprocz placenia hibike'owi 150£ za zmiane oprogramowania)
sam mam juz kilka, ale brak e-roweru do przetestowania Smile

ah...
moze nie E, ale tez pomaga i to taniej Smile
[Obrazek: black-engine-kit-2.jpg]
silnik 80cc
http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Daps&field-keywords=bike+engine+80cc


RE: E-bike wątek ogólny - Tomash Star - 10-02-2016 12:08

Jeśli dobrze kojarzę, nowy Stealth bomber ma bardzo ciekawy łańcuch.
Jest też możliwość przełączenia w tryb Off Road Big Grin






RE: E-bike wątek ogólny - chudzik - 15-02-2016 20:42

(09-02-2016 21:05)votec napisał(a):  Na końcu wspomnę o zestawie, w który Sam zainwestowałem, jest to zestaw montowany w miejsce suportu
https://goo.gl/photos/dqYqHNeS2KJP3QHx7
ceny zaczynają się od 200$, Ja kupiłem prawie najmocniejszy zestaw 48V 750W za ok 500$+vat,cło oraz pakiet zasilający+ładowarka

Myślę o rowerze elektrycznym dla żony, a ponieważ dobrze się jej jeździ na tym co ma (Giant Sedona) to przeróbka będzie dobrym rozwiązaniem.
Mam jednak kilka wątpliwości / pytań.
1. Votec: z twoich zdjęć widać, iż zastosowałeś silnik 8Fun, korba w zestawie to 46T. Czy silnik ten ma jakąś przekładnię i pod górę można jechać wolno ok. 6km/h czy tylko szybko (nie za bardzo wyobrażam sobie sobie sytuację, kiedy ja z dziećmi jedziemy pod górę 6km/h a żona pędzi dwa razy szybciej - dla kół 26", zębatek 46T/32T i małej kadencji 65/min wychodzi prędkość 12km/h).
2. Po co są w zestawie klamki do hamulców z kablami do silnika?
3. Podaj proszę link do sklepu w którym kupiłeś zestaw za 500$ + vat/cło, w polskich sklepach za taki zestaw liczą sobie > 4000 pln.


RE: E-bike wątek ogólny - irus - 16-02-2016 00:24

W Szwecji jest całkowity zakaz używania rowerów elektrycznych w ogólnie pojętych terenach zielonych. Moim zdaniem jest to jedyne słuszne podejście. Ludzie z klubu w którym jeżdżę aktywnie walczą z tym procederem. Osobiście widziałem zmaltretowane single jechane "pod prąd". Druga sprawa to zaprzepaszczenie dobrych układów które mamy z zarządem terenów zielonych i reputacja ludzi odpowiedzialnych, dbających o naturę jako dobro wspólne. Jak ktoś nie może jeździć rowerem z przyczyn zdrowotnych to niech idzie na basen a nie kara resztę świata za swoje nieszczęście. A już dla leniwych zero zrozumienia. W bikeparkach ok. W dziczy bardzo daleko od ok. To moja opinia.


RE: E-bike wątek ogólny - yancho - 16-02-2016 01:09

[post usunięty]


RE: E-bike wątek ogólny - razor - 16-02-2016 11:52

nie rozumiem co w nich zlego, bo ktos uzyje elektryka zeby np. 20km do pracy dojechac? albo dzieki niemu zrobic tripa 100km w ciagu dnia, a nie tylko 50km ?


RE: E-bike wątek ogólny - Wooyek - 16-02-2016 12:26

(16-02-2016 11:52)razor napisał(a):  nie rozumiem co w nich zlego, bo ktos uzyje elektryka zeby np. 20km do pracy dojechac? albo dzieki niemu zrobic tripa 100km w ciagu dnia, a nie tylko 50km ?

Polska:
1. Nowe = złe.
2. Inne = złe!
3. Innym może być lepiej niż mi = ZŁE!!!

Już zapomniałeś, jak to u nas wygląda? Smile


RE: E-bike wątek ogólny - razor - 16-02-2016 12:45

hehe, no tak, ' nie mozesz jezdzic szybciej ode mnie !! ja ciezko trenuje cala zime, a Ty ? Ty sobie tylko kupiles drogi rower!!' Smile


RE: E-bike wątek ogólny - irus - 16-02-2016 12:52

(16-02-2016 12:26)Wooyek napisał(a):  
(16-02-2016 11:52)razor napisał(a):  nie rozumiem co w nich zlego, bo ktos uzyje elektryka zeby np. 20km do pracy dojechac? albo dzieki niemu zrobic tripa 100km w ciagu dnia, a nie tylko 50km ?

Polska:
1. Nowe = złe.
2. Inne = złe!
3. Innym może być lepiej niż mi = ZŁE!!!

Już zapomniałeś, jak to u nas wygląda? Smile

Razor@ ja nie pisałem o dojazdach do pracy ani o rowerach miejskich. Górskie e-bike niszczą szlaki i to jest fakt.
Wooyek@
Nowe...?
Inne...?
Dla kogo? Na tyle długo latają po Szwecji że już wiadomo jake to niesie skutki. To nie zazdrość. Chciałbym, miałbym. No i wreszcie gdzie jest to "u nas"? Pisałem o Szwecji ( bardzo liberalny kraj) i podejściu Szwedów do problemu, które podzielam nie bez powodu.


RE: E-bike wątek ogólny - Wooyek - 16-02-2016 13:12

(16-02-2016 12:52)irus napisał(a):  Górskie e-bike niszczą szlaki i to jest fakt.
Jakoś nie jestem przekonany, czy e-bike podjeżdżający szlakiem nawet te 25 km/h na pełnej mocy powoduje większe zniszczenia od dowolnego roweru jadącego w dół. Nie wspominając np. o spływającej szlakiem wodzie Wink

A co do pisania o liberalnej Szwecji, to chyba jednak wyraziłeś swoją własną opinię Wink
(16-02-2016 00:24)irus napisał(a):  Jak ktoś nie może jeździć rowerem z przyczyn zdrowotnych to niech idzie na basen a nie kara resztę świata za swoje nieszczęście. A już dla leniwych zero zrozumienia. W bikeparkach ok. W dziczy bardzo daleko od ok. To moja opinia.



RE: E-bike wątek ogólny - irus - 16-02-2016 13:44

Wooyek@ bardzo nieumiejętnie manipulujesz moją wypowiedźą. Szkoda czasu. Dodam tylko jeszcze, że deszczu nie da się zabronić przepisami. Pozdrawiam


RE: E-bike wątek ogólny - chudzik - 16-02-2016 14:17

(15-02-2016 20:42)chudzik napisał(a):  1. Votec: z twoich zdjęć widać, iż zastosowałeś silnik 8Fun, korba w zestawie to 46T. Czy silnik ten ma jakąś przekładnię i pod górę można jechać wolno ok. 6km/h czy tylko szybko (nie za bardzo wyobrażam sobie sobie sytuację, kiedy ja z dziećmi jedziemy pod górę 6km/h a żona pędzi dwa razy szybciej - dla kół 26", zębatek 46T/32T i małej kadencji 65/min wychodzi prędkość 12km/h).

Znalazłem rozwiązanie na swoją wątpliwość.
Na ebay można znaleźć adapter pod 104bcd dla silnika Bafang BBS01 zastosowanego przez Voteca.
http://www.ebay.pl/itm/CNC-Bafang-8Fun-BBS01-BBS02-Chain-Ring-Adapter-104-110-130-BCD-/331664578749


RE: E-bike wątek ogólny - given - 16-02-2016 21:14

Jakby ktoś rzeczywiście był zainteresowany tematem to polecam lekturę forum endless-sphere lub polskiego arbiter.

Warto brać pod uwagę:
większy dystans po górach w ciągu dnia (dojazd w miejsca w które nie opłaca się wypychać/jechać normalnym rowerem)
zmianę środka ciężkości i zmniejszenie zwrotności
kompromis pomiędzy masami i możliwościami crossa i zwykłego roweru

Systemy:
Pedelec (wspomaganie pedałowania)
Manetka

Jedne z najpopularniejszych zestawów:
8Fun Bafang <1000W
Mxus <3000W
Nine Continent <3000W
Crystalyte <6000W
Cromotor <6000W

Główne rodzaje mocowania:
Middrive (okolice supportu)
Tylna piasta lub przednia piasta
AWD (obie piasty)

Główne rodzaje baterii:
LiFePo4 (popularne w modelach RC)
18650 (popularne w bateriach do laptopów)

Zestaw składa się z:
Silnika
Baterii (z bms kontrolującym napięcie/temperature)
Sterownika
Manetki, hamulca z odcięciem prądu, wyświetlaczem (stan baterii, napięcie, temperatura)
Ładowarka
opcjonalne są rozwiązania typu Sabvoton lub Adaptto umożliwiające m.in odzyskiwanie energii

Gdzie kupić:
Nexun
ekonapedy
Aliexpress
Ebikes.ca
itd.

Wady:
Masa zestawu ~5kg(250w 10ah) - ~15kg(3000w 20ah)
Baterie (wysoka waga, cena, nagrzewanie się, ograniczona ilość cykli)
Po drogach w Polsce vmax 25km/h
Cena komfortowego górskiego zestawu to >3000zł
i moim prywatnym zdaniem:
Nastawienie ludzi na osiąganie prędkości 100km/h zamiast dążenie do stosowania bardziej zaawansowanych systemów chłodzenia lub redukcji masy.

Uważam, że najbliższe lata będą przełomowe jeśli chodzi o sektor ebike. Budowa nowej fabryki baterii duetu Panasonic Tesla (w modułach tesli s stosuje się baterie 18650) czy stworzenie konkurencji ebike przez UCI znacznie zwiększą potrzebę spróbowania tego rozwiązania.

Jako ciekawostkę dodam, że duża część DIY battery pack w Europie ma swoje źródło w Polsce. Jeden z Polskich użytkowników forum endless-sphere jest czołowym eksporterem baterii głównie na rynek europejski. KLIK


RE: E-bike wątek ogólny - Przeor - 16-02-2016 21:28

(16-02-2016 13:44)irus napisał(a):  Wooyek@ bardzo nieumiejętnie manipulujesz moją wypowiedźą. Szkoda czasu. Dodam tylko jeszcze, że deszczu nie da się zabronić przepisami. Pozdrawiam

Musisz się przyzwyczaić. Wooyek tak ma. Polaki to cebulaki. A że zakaz jest w Szwecji to już nie jest istotne.
Czyli w skrócie, Irus zabronił e bajków w Szwecji ze względu na niechęć i wrodzoną zazdrość Polaków. Brawo Ty! W sprawie uchodźców masz również coś do powiedzenia?

A e bajki fajna sprawa. Kiedyś byłem negatywnie nastawiony, teraz bym sobie kupił. Jakbym miał hajs. I powinny być wszędzie dopuszczone. Każda aktywność niszczy góry. Piesza ścieżka w górach to również jest niszczenie. Przecież w oryginale tej ścieżki tam nie było.


RE: E-bike wątek ogólny - Rzaq - 16-02-2016 22:13

(09-02-2016 21:05)votec napisał(a):  Zacznijmy od teorii: by legalnie poruszać się po drogach rower może mieć zamontowany silnik o mocy 250W oraz generować max prędkość 25km/h, może działać tylko podczas pedałowania, nie wolno stosować typowej manetki obrotowej znanej z motocykli.

(16-02-2016 21:14)given napisał(a):  Po drogach w Polsce vmax 25km/h

Pierwszy raz słyszę o takich ograniczeniach, natomiast z tego co mi wiadomo to są to unijne przepisy i one warunkują czy rower dalej jest rowerem, wiąże się to z tym że wolno nam jeździć po DDR czy wjeżdżać tam gdzie jest np znak B-1 + T-22, MZ powinno to dotyczyć też Lasów Państwowych itp i sprawa byłaby rozwiązana.


RE: E-bike wątek ogólny - given - 16-02-2016 23:22

Art.2 47)27) rower – pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu
nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.;

więcej informacji
http://roweroweporady.pl/rower-z-silnikiem-co-na-to-przepisy/
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19970980602

edit:// pisząc vmax nie miałem na myśli ograniczenia prędkości tylko powyższą ustawę, źle to ująłem.


RE: E-bike wątek ogólny - razor - 17-02-2016 11:24

(16-02-2016 21:14)given napisał(a):  Główne rodzaje baterii:
LiFePo4 (popularne w modelach RC)
18650 (popularne w bateriach do laptopów)
to tylko dodam ze 18650 to jedynie rodzaj obudowy (w niej moze sie znalezc dowolny typ ogniwa/z dowolna chemia),
a LiFePo4 jest odmiana Li-Ion.
w modelarstwie sie je rozroznia, bo 'zwykle' Li-Ion (i LiPo) ma napiecie 3.6-3.7V
a LiFe 3.2-3.3V

LiFePo4 jest bezpiezcniejsze (nie zapala sie z byle powodu Smile ), mozna je mocniej obciazyc (bez uszkadzania), mozna ladowac wiekszym pradem, minus to troche mniejsza gestosc energii.


RE: E-bike wątek ogólny - votec - 19-02-2016 10:52

(15-02-2016 20:42)chudzik napisał(a):  1. Votec: z twoich zdjęć widać, iż zastosowałeś silnik 8Fun, korba w zestawie to 46T. Czy silnik ten ma jakąś przekładnię i pod górę można jechać wolno ok. 6km/h czy tylko szybko (nie za bardzo wyobrażam sobie sobie sytuację, kiedy ja z dziećmi jedziemy pod górę 6km/h a żona pędzi dwa razy szybciej - dla kół 26", zębatek 46T/32T i małej kadencji 65/min wychodzi prędkość 12km/h).
2. Po co są w zestawie klamki do hamulców z kablami do silnika?
3. Podaj proszę link do sklepu w którym kupiłeś zestaw za 500$ + vat/cło, w polskich sklepach za taki zestaw liczą sobie > 4000 pln.



Znalazłem rozwiązanie na swoją wątpliwość.
Na ebay można znaleźć adapter pod 104bcd dla silnika Bafang BBS01 zastosowanego przez Voteca.
http://www.ebay.pl/itm/CNC-Bafang-8Fun-BBS01-BBS02-Chain-Ring-Adapter-104-110-130-BCD-/331664578749
Ad.1 Ja mam 44T, najmniejsza koronka jaką można założyć to 41T (kosztuje ok. 100€ produkowana nieofcjalnie przez FRM) lub 42T. W zależności od mocy i napięcia zasilania można regulować prędkością, Ja mam wersję 48V750W, nie ukruwam, że ciężko jechać wolniej niż 9km/h, ale można też ingerować w ustawienia sterownika by jeszcze bardziej ograniczyć moc

Ad2. klamki z czujnikiem są po to by wyłączyć silnik podczas hamowania
Ad.3 http://em3ev.com/store/index.php?route=product/product&path=50_36&product_id=166


Jeśli chodzi o adaptery, które umożliwiają zastosowanie tradycyjnej koronki, minusem tego rozwiązania jest linia łańcucha, która nawet w przypadku zastosowania dedykowanej koronki jest daleka od ideału. ciekawą opcją jest koronka 42T (link powyżej) koronka ma przesuniętą linię łańcucha oraz zęby NW.


RE: E-bike wątek ogólny - beskid - 20-02-2016 09:52

Nie rozchodzi się o to czy ktoś będzie niszczył szlaki bo to na dzisiaj biorąc pod uwagę co można zastać brzmi nawet zabawnie ale o zachowanie dużej części ludzi na tego typu sprzęcie. Tu jest tak samo jak z motocyklami. Są debile i ci co zachowują się profesjonalnie. Niestety od "debili" wyzywa się całe środowisko.
Nie dlatego nie wpuszczają nas do Parków Narodowych, że zniszczymy mech tylko wielu nie umie się zachować tam gdzie pieszy ma priorytet. Dzisiaj poziom debilizmu w górach jest straszny, ludzie stają się wygodni. Przeszkadza zwalone drzewo, błoto, śle się pisma o ułatwienie dojścia do schronisk. Zaczną i przeszkadzać fulle elektryczne a rykoszetem być może dostaną ci co są daleko od tego typu idei. Na ale cóż ja tam jestem pospolity Polak maruda i zazdrośnik do tego. Dzisiaj ograniczeniem jest cena, waga, moc, żywotność baterii. Co będzie za 5-10 czy więcej lat??


RE: E-bike wątek ogólny - shotgun - 03-12-2016 11:55

Od tego Pana - https://www.youtube.com/watch?v=Ka1-Cvar12o
Ten watek- http://ebike.nexun.pl/budujemy-elektryka-od-0-electra-neutron-5000w/
Jakby kto chcial budowac..., mnie nie stac, ale podoba mi sie.


RE: E-bike wątek ogólny - Rzaq - 05-12-2016 22:07

Aż się prosi o to żeby to połączyć ze skrzynią biegów i paskiem Smile
http://ebike-mtb.com/nicolai-ion-g16-eboxx-3-die-geolution-des-e-mountainbikes/
[Obrazek: Nicolai-ION-G16-EBOXX-E-MOUNTAINBIKE-1-1140x760.jpg]


RE: E-bike wątek ogólny - razor - 05-12-2016 22:30

https://dirtmountainbike.com/bike-reviews/e-bikes/e-mtb-vs-mtb-climbing-test.html